DS. Damian Podgorski

Naast het predikantschap van zijn moedergemeente bedient hij ook nog enkele evangelisatieposten in de omgeving zoals in Dren en Krainitzi. Tevens heeft hij contacten met enkele weeshuizen.

Al heel wat jaren heeft onze gemeente een partnergemeente in Bulgarije. In samenwerking met de stichting Kom over en Help zijn we in contact met de Baptistengemeente in Dupnitza. Ds. Damian Podgorski is de predikant van deze gemeente.

Aan een van deze weeshuizen nl. die in Gorna Kosnitza heeft een gedeelte van de jeugd van onze gemeente in 2003 een werkbezoek gebracht. Daarna zijn de contacten geïntensiveerd. Zo heeft ds. Podgorski in 2007 een verzoek aan onze gemeente gedaan om tot de aanschaf van een gebouwtje in het dorpje Krainitzi te komen en dit geschikt te maken voor een kerkgebouw.

In dit dorp was een kleine gemeente tot stand gekomen, die bij elkaar kwam in een soort container: een oude, omgebouwde spoorwagon. Omdat deze gemeente groeide, moest er voor het ruimtegebrek een oplossing komen. de benodigde gelden zijn bijeengebracht en op 31 maart 2008 kwam het bericht binnen dat het gebouw eigendom geworden was. Daarna is onder leiding van de dominee aan de renovatie begonnen. Dit is voorspoedig verlopen. De inventaris komt uit de kerk van Zwartsluis, die in datzelfde jaar gesloten werd. Op zaterdag 25 oktober 2008 is het kerkje officieel geopend. Een aantal gemeenteleden uit Genemuiden is hierbij aanwezig geweest.